O oră. Atât durează zborul de la Otopeni la Istanbul, semn că suntem mult mai aproape de Orient decât de Occident. Dacă iei în calcul şi timpii petrecuţi pentru a ajunge la aeroport şi a aştepta avionul, în vreo trei ore eşti din Bucureşti pe circuitul de Formula 1 de lângă Istanbul, pregătit de una dintre cele mai bune zile din viaţa ta.
Pentru că marea ştire este venirea celor de la Porsche pe acest circuit pentru a organiza un Porsche Driving Center regional: un loc în care, indiferent că deţii sau nu un Porsche, poţi veni pentru a învăţa cum anume să conduci sportiv, în deplină siguranţă, sau chiar să pilotezi maşini sport Porsche pe un circuit de Formula 1 – unul dintre cele mai frumoase din lume!
Cam aşa arată începutul unei zile formidabile. Choose your poison
Nu am încă detalii despre pachetele oferite pentru centrul din Istanbul (preţ, durată, specific) – cei de la Porsche România le vor anunţa în timp util, iar dacă eşti curios îi poţi aborda oricând – dar îţi pot spune de pe acum că vei învăţa în doar două zile de circuit cât în ani de condus pe drumurile publice. În plus, cei care optează pentru module mai complexe au la dispoziţie mai multe zile pentru a învăţa cum se conduce corect o maşină pe un circuit şi nu numai. Poţi veni cu maşina proprie, în cazul în care eşti proprietarul unui Porsche, dar mult mai bine este să „te dai” cu maşinile preparate pentru circuit, pentru că vei putea experimenta, pe rând, mai multe modele Porsche.
Distracţia începe în spatele maşinii instructorilor. Aceştia îţi vor arăta trasele optime, cu viteză din ce în ce mai mare
Porsche Driving Experience nu reprezintă, însă, doar o şcoală de condus. E vorba de toată experienţa, ca atare: eşti tratat ca un VIP de la început la sfârşit, vei sta la un hotel de lux, ai instructorii tăi care se ocupă să înveţi uşor şi cu foarte multe aplicaţii practice, toată atmosfera este relaxată, iar dacă ai chef poţi da o fugă până la Istanbul, pentru a te afunda în atmosfera de Orient tipică acestui megalopolis.
Cu 220 km/h în viraje, după ce cu doar câteva ore înainte puneai frână în acelaşi loc
Cât de performante sunt cursurile instructorilor Porsche? Foarte. Pentru că aici nu eşti lăsat de capul tău, ci instruit pentru a fi capabil ca după 16 ore de circuit să ştii tot abecedarul pilotajului. Ca să îţi dai seama, există un viraj pe Istanbul Park în care la începutul zilei, dacă nu ai mai fost aici, intri cu teamă, cu piciorul pe frână, pentru că nu ai vizibilitate şi nu ştii exact cum se va comporta maşina în urma trecerii stânga – dreapta – stânga, cu urcarea unei rampe. Ei bine, la finalul zilei vei trece prin acelaşi loc flat out, cu pedala la podea, chiar dacă va trebui să acorzi atenţie deosebită trasei în viraj, pentru a rămâne pe circuit. Îl poţi vedea în toată splendoarea lui spre finalul acestui clip.
Chiar şi dacă eşti varză cu carne la volan, precum subsemnatul, tot reuşeşti să te distrezi de minune pe circuit
Un Porsche Turbo S va alerga pe acolo cu peste 200 km/h, în timp ce un Porsche 911 GT3 va mânca acest viraj cu peste 230 de km/h, ajungând la peste 250 km/h în linia dreaptă de ieşire, fără ca cel de la volan să fie cine ştie ce pilot. Frumuseţea este că vei testa aproape toate modelele Porsche, astfel încât vei putea remarca, pe zi ce trece, nu doar modul incredibil de rapid în care reuşesc să accelereze aceste modele, ci şi felul halucinant de precis în care se înşurubează pe viraje – mereu în control, mereu sensibil în marjele de siguranţă, indiferent că vorbim de ploaie sau de vreme frumoasă.
Chiar şi pe ploaie, stabilitatea modelelor Porsche este fenomenală
Puterii colosale dezvoltate de un Turbo S i se va răspunde cu manevrabilitatea formidabilă a unui GT3, sau cu distracţia pură oferită de un Cayman GTS. Ai de unde alege. Iar dacă vrei să duci lucrurile şi mai departe, nicio problemă, cursurile unei astfel de şcoli oferă şi diplome de pilotaj.
Cea mai importantă lecţie din Porsche Driving
Viteza nu reprezintă totul în cursurile oferite de instructorii Porsche. Dimpotrivă, vei învăţa că excesul de viteză nu te ajută la nimic dacă nu ştii să înveţi trasele corecte de intrare şi de ieşire dintr-un viraj, dar şi că, dacă nu arăţi respect maşinii de sub tine, aceasta nu va reuşi să te ajute atunci când o duci peste limită. Din acest motiv, vei remarca, poate cu surprindere, că nu vitezele ameţitoare din liniile drepte sunt cele care contează, ci modul în care reuşeşti să păstrezi constanţa de la un tur la altul, modul în care înveţi să manevrezi maşina astfel încât să nu derapeze şi să nu piardă timp în viraje, modul în care te aşezi la volan pentru a simţi cum trebuie tehnologia care ţi-a fost pusă la îndemână, pentru a o îmbrăca precum o haină şi, în fine, modul în care înveţi să dansezi cu maşina pe circuit, lin şi cu cât mai puţine bruscări ale direcţiei.
Confruntat cu schimbările fulminante de viteză ale cutiei PDK, cu acceleraţiile demne de artilerie pe care ţi le oferă orice model Porsche, cu G-urile laterale care trec de 1.3-1.4 în viraje, cu condiţiile diferite ale vremii de pe circuit, chiar şi cu afundările repetate în scaun din cauza demarajelor pentru un simplu slalom, te vei regăsi la final de zi mult mai înţelept, mult mai liniştit la volanul unui monstru de peste 300 CP. Iar asta e, poate, cea mai importantă lecţie pe care o vei lua cu tine din Porsche Driving Center.
Şi anume că, dacă iubeşti condusul sportiv, îţi vei da seama că străzile publice nu sunt în stare să-ţi ofere nici pe departe senzaţiile colosale pe care le vei resimţi pe un circuit de Formula 1, fapt care te va calma cu ocazia viitoarelor tale ieşiri la şosea: nu vei mai resimţi nevoia să-ţi asumi riscuri inutile pe şoselele publice, când vei şti că acolo un Porsche, oricare ar fi el, nu este nici la 20% din capacitate. Motiv pentru care vei folosi de acum încolo drumurile virajate de munte doar pentru a savura peisajul şi manevrabilitatea de excepţie a maşinii, iar viteza dementă o vei rezerva circuitului special pregătit.
După două zile în care ai fost pe circuit de la ora 9 la ora 18, nu mai vrei adrenalină. Câteva zile… 🙂
Unii vor veni aici, poate, cu ideea că vor învăţa ce să facă cu maşina lor sport pe drumurile de acasă. Parţial corect. Vor învăţa, ce-i drept, cum să reacţioneze în caz de urgenţă, cum să controleze un derapaj, cum să aleagă trasa corectă la o anumită viteză, cum să se bucure de maşina lor la viteze apreciabile, dar mai presus de toate vor învăţa că talpa la podea şi dansul pe asfalt sunt rezervate circuitelor, acolo unde vor trebui să se reîntoarcă din ce în ce mai des, pentru a se bucura cum se cuvine de capacităţile fenomenale ale unui Porsche.
Ca bonus, vei putea testa şi ce capacităţi au Cayenne şi Macan în off-road, pe un poligon special conceput. Dacă erai de părere că sunt doar maşini de asfalt, vei avea surpriza să înveţi cât de capabile sunt şi în afara acestuia. Cu moderaţie, evident.
Hill holder-ul de pe Cayenne şi Macan permite staţionarea automată în rampe de 35%
Mă voi reîntoarce pe Istanbul Park în iunie, atunci când voi avea alte două zile de teste cu cele mai noi modele Porsche, iar în zilele următoare vă voi putea povesti în amănunt şi diferenţele dintre ele, pentru ca aceia dintre voi care vă permiteţi un Porsche să ştiţi ce merită ales. Până atunci, doar atât mai am de spus: că ai sau nu un Porsche, merită să pui deoparte câteva mii de euro pentru a te bucura de această şcoală, măcar o dată-n viaţă.
Da, se bagă şi la noroi, doar ce credeai?
Uită de vacanţa all-inclusive într-o staţiune anostă. Zilele astea de la Porsche Driving Center nu le vei uita niciodată.